avalik vastus Eesti Loomakaitse Seltsi (ELS) pöördumisele
Eesti Loomakaitse Selts
on millegi pärast otsustanud meiega meedia vahendusel suhelda ning mitte
reageerida meie ettepanekutele ühise laua taha istuda, kuigi me oleme alates
2009 aastast saatnud neile mitmeid vastavasisulisi ametlikke pöördumisi. ELS viitab
küll „heale tavale“, aga kas hea tava ei näe ette ka elementaarset viisakust
kirja ja pöördumiste saatja osas, isegi kui seisukohad on erinevad?! Kui alljärgnevad
argumendid on kõik, mis ELS-ile vibujahi juures ei meeldi, siis meiega
kohtumisel oleks nad arvatavasti leidnud, et suurem osa hirmudest ja väidetest baseeruvad
subjektiivsel negatiivsel hinnangul, millel puudub reaalne objektiivne alus. Ükski
organisatsioon ei tohiks võtta endale õigust esitada väiteid, mille
kontrollimiseks pole isegi asjaosaliste, st vibujahiklubi poole pöördutud.
ELS: Seoses
keskkonnakomisjonile esitatud seadusmuudatusega legaliseerida Eestis vibujaht
peab Eesti Loomakaitse Selts (ELS) vajalikuks kinnitada, et selts on igasuguste
uute jahipidamisviiside, sh vibujahi seadustamise vastu.
Lisaks sellele, et jahipidamise laiem populariseerimine pole loomakaitse
põhimõtetega kooskõlas, vajaks seltsi hinnangul vibujahi legaliseerimine esmalt
põhjalikku analüüsi.
Vastus: Jahieetika näeb ette
looma väärikat kohtlemist ja küttimisele määratud uluki võimalikult kiiret ja valutut
surmamist. Seega jahipidamine per se
ei ole loomakaitse põhimõtetega vastuolus, pigem võib väita, et jahipidamine on
tänapäeva urbaniseerunud maailmas üks oluline eluala, mis sisendab inimestesse
aukartust elu ees.
ELS: ELS on
seisukohal, et uue jahipidamisviisi sisseviimine jahiseadusesse ei saa hea
õigusloome eeskirja järgi toimuda kiirustades ega eelneva analüüsita.
Vastus: Vibujahiklubi
Mägilased on koostöös Euroopa Vibujahi Föderatsiooni, Soome Vibujahi Assotsiatsiooniga
ja Eesti Jahimeeste Seltsiga tegelenud Eesti vibujahti puudutavate küsimustega 6
aastat ning kõik esitatud küsimused, kitsaskohad, kahtlused on leidnud
lahenduse. Paraku jääb arusaamatuks, milliseid analüüse ELS silmas peab.
ELS: Lisaks lükkab
selts ümber ka info, justkui toetaks vibujahti ka Soome
loomakaitseorganisatsioon SEY. SEY kinnitusel pole organisatsioon kunagi
ametlikult heaks kiitnud, pooldanud ega soovitanud Soomes legaliseerida
vibujahti.
Vastus: Siinkohal on tegemist arusaamatusega, mille tulemusena
lükatakse ümber infot, mida tegelikult ei eksisteeri. Lükatakse ümber midagi,
mida meie öelnud ei ole. Me ei ole kunagi SEY kohta väitnud, et nad toetavad
vibujahti või mõnda muud jahipidamisviisi, vaid meie esindaja on Terevisioonis
öelnud, et ühise koostöölaua taga on jõutud Soomes kokkuleppele,
et metskitsele vibujahi legaliseerimine ei riku jahipidamistavale esitatud nõudmisi
ja seega SEY ei asu avalikkuse ees vibujahi vastu (nagu on seda teinud Eesti
loomakaitsjad). Kuidas seda teisiti nimetada kui koostööks ja ühiseks kokkuleppeks?
Ma siiski loodan, et ka ELS otsustab meie argumendid ära kuulata, ega levita meedias
subjektiivsetel hinnangutel põhinevaid lapsusi nagu neid sisaldab nende antud
avaldus.
Tulles siiski Soomes
toimuva juurde tagasi, on mul hea meel teatada, et reedel,
22. veebruaril toimunud CIC-i delegaatide kohtumisel kinnitas Soome esindaja,
et Soome legaliseerib vibujahi (lisaks seni lubatud väikeulukitele ja
metskitsele) ka kõikidele hirveliikidele. See on järjekordne kinnitus, et vibu
peetakse arvestatavaks jahipidamisvahendiks.
Usun, et see fakt
juba iseenesest on tugev toetusargument Eestis vibujahi legaliseerimiseks
väikeulukitele, et astuda väikseid samme meie jahinduse kaasajastamisel.
ELS: Lisaks
põhimõttelisele vastuseisule uute jahipidamisviiside osas toob ELS välja
peamised argumendid vibujahi legaliseerimise vastu:
- Erinevad uuringud näitavad erinevat haavatud loomade
osakaalu, kõikudes mõnest protsendist kuni 50 protsendini. Olgu leidmise
ja haavumise protsent kui suur või väike tahes, siis juba fakt, et loomad
peavad kuni leidmiseni valudes kannatama, on vastuvõetamatu.
Vastus: Paraku ei ole avaldatud väidete allikaid hoolimata meie
palvetest, seega ei saa me neid kuidagi tõeseks pidada ega ümber lükata. Meie
toetume oma väidetes Taani uuringule 1999-2004, mille kohaselt oli
haavamisprotsent 4,99%, mis on samal tasemel tulirelvaga jahi puhul.
- Riigil puudub mehhanism hindamaks vibujahi taotleja
oskusi. Seega on oht, et kütivad asjatundmatud inimesed.
Vastus: Tõepoolest puudub riigil selleks mehhanism, sest seni
pole seda vajatud. Koostöös Eesti Jahimeeste Seltsi (EJS) ja Euroopa Vibujahi Föderatsiooniga
(EBF) pakume me täieliku know-how antud mehhanismi loomiseks, mis ei nõua
erilisi investeeringuid.
Vibujahi taotleja oskused
saavad kontrollitud laskekomisjoni poolt, kuhu kuuluvad IBEP instruktorid, kes
kuuluvad ise ka sportlastena Eesti maastikulaskmise plokkvibulaskjate
paremikku. Asjatundmatud inimesed ei läbi laskekatset. Analoogne süsteem kehtib
tulirelvaga jahipidamisel suuruluki laskekatse näol.
- Vibujahti harrastatakse enamasti spordi või hobi
eesmärgil. Jahtimine spordi või hobi eesmärgil ei ole eetiline ning selle
kontrollimatu levik võib ohtu seada nii liikide arvukuse kui ka looduse
tasakaalu säilitamise.
Vastus: Olgugi, et tänapäeval on jahipidamise üks oluline
funktsioon ulukite arvukuse reguleerimine, tegeletakse arenenud riikides
jahipidamisega siiski enamasti oma vabast ajast ning selle eest tasu saamata,
mis paratamatult liigitab jahinduse hobitegevuste valdkonda. Jahispordi all
mõistetakse reeglina laskespordi üht haru. Ja kui tulirelvaomanikud teevad
trenni ja sporti, võistlevad ja harjutavad, see on normaalne ja
iseenesestmõistetav ka vibujahi puhul. Vibujaht, mis nõuab jahimehelt
hinnanguliselt 10-20 korda rohkem ettevalmistust ja metsas viibimist ei saa
kindlasti olla ohuks liikide arvukusele, maailmas puudub ka sellekohane
pretsedent. Küll aga on teatud piirkondades USA-s tulirelvaga
jahipidamisperiood 10 päeva, vibuga 3 kuud, mis toetub just nimelt faktile, et
vibuga jahipidamine on ajamahukas ja loomi säästev.
- Järelvalveorganil puudub piisav teadmine sobilikest vibuliikidest,
jahihooaegadest, jahiulukitest. Praegusel hetkel ei suudaks keegi Eestis
pakkuda vajalikku koolitust ega viia läbi nõutekohaseid eksameid,
rääkimata piisava professionaalsusega järelevalve teostamisest.
Vastus: Järelvalveorganiks jahinduses on Keskkonnainspektsioon,
väide, et Keskkonnainspektsioon ei suuda ennast kurssi viia seadusandlusega, on
pehmelt öeldes julge. Samas tekib küsimus, kas ELS esindajad on tutvunud
jahimehekoolituse materjalidega ning lugenud kehtivat jahiseadust ja sellega kaasnevaid
regulatsioone?
Vibujahi koolitusest
rääkides on juba hetkel Eestis 40 kehtiva International Bowhunting Education
Program (IBEP) litsentsiga jahimeest ja 2 IBEP vibujahi instruktorit. Eestis on
Vibuliit ja Maastikuvibuliit, kuhu kuuluvad maailma ja Euroopa tipptaseme
tiitlivõitjatest vibulaskjad. Kuidas saab seega väita, et keegi ei suuda? Juba on
suudetud!
- Vibujahi seadustamine eeldaks väga põhjalikku ja
detailset regulatsiooni seaduses.
Vastus: Vibujahiklubi on esitanud väga detailsed ja põhjalikud
sõnasõnalised ettepanekud seadusmuudatuseks, alates vajalikest dokumentidest
kuni noole diameetrini välja. Kas ELS ikka on tutvunud Riigikogu lehel olevate
dokumentidega, mis klubi on saatnud samaaegselt ka ELSi esindajale?
- Lisaks vajaks uue jahimeetodi sisseviimine ka
investeeringuid. Olemasolevate vahenditega on Keskkonnaministeeriumil
keeruline tagada ohutu vibujaht. Lisandub vajadus ametnike koolituse järgi
ja sellest tulenevalt vajadus täiendavate riigieelarve eraldiste järgi.
Vastus: Millistest investeeringutest räägitakse? Raske on aru
saada ka sellest, kellele vibujaht peab ohutu olema ning miks just
Keskkonnaministeerium seda tagama peab. Kontrollimist vajab metsas vaid fakt,
kas nooltel on lõikurotsad või mitte, kui on lõikurotsad, siis toimub jaht,
noolel peab olema peal küti nimi ning lisaks kaasas vajalikud jahipidamisõigust
tõendavad dokumendid (jahitunnistus, vibujahitunnistus, laskekatsetunnistus ja
avatud väikeulukiluba). Keskkonnainspektsioonis töötavad piisavalt arukad ja
hea lugemisoskusega inimesed, et suuta nii lihtsaid asju ilma täiendava
koolituseta kontrollida.
- Vibujahi legaliseerimine eeldaks ka vajadust muuta
relvaseadust.
Vastus: Vibujahi legaliseerimine ei eelda mingit muudatust
relvaseaduses, sest vibu juba on relvaseaduse mõistes piiramata tsiviilkäibega
relv ja pealegi käsitletakse vibu kogu maailmas spordi ja jahipidamisvahendina.
Pigem viitan Soome relvaseadusega seoses uutele arengutele –
viimases Soome jahimeeste ajakirjas „Jahti“ käsitleti uut relvaseaduseelnõud
ning tõdeti, et kuna vibudega seoses puudub igasugune kriminaalne tegevus (k.a.
salaküttimine), siis ei pea Soome mingi juhul vajalikuks vibude kasutamise reguleerimist
seadusandlusega, seda enam, et vibusid on väga kerge osta või ise valmistada,
küll aga kaalutakse ohutuse eesmärkidel erinevate kaliibritega õhupüsside
kasutuse senisest rangemat reguleerimist ning relvaloa alla viimist.
Vibujahiklubi Mägilased nimel
Euroopa Vibujahi Föderatsiooni asepresident
Rita-Anette Kohava
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar